Yhdistyksen perustaminen

Yhdistyksen perustamishistoriaa

Jäsenyys Reserviläisliitossa

Vuoden 1995 Porin syyskokouksessa Reserviläisliitto muutti sääntönsä avoimeksi maanpuolustusjärjestöksi, joka mahdollisti jokaisen suomalaisen sotilasarvoon ja sukupuoleen katsomatta liittymisen liiton jäseneksi. Huhtikuussa 1997 Mikkelissä liiton vuosikokous hyväksyi neljä naisyhdistystä liiton jäseniksi, näiden joukossa oli myös Etelä-Pohjanmaan Reserviläisnaiset ry, joka oli perustettu 7.4.1997.

Suomen Naisten Maanpuolustusjärjestö (SNMJ), Etelä-Pohjanmaan piiri (rekisteröimätön yhdistys) piti kevätkokouksen 24.3.1997, jossa päätettiin pitää ylimääräinen kokous 7.4.1997. Asialistalla oli mm. yhdistyksen sääntöjen muutos sekä päätös yhdistyksen rekisteröimisestä ja perustamiskirjan allekirjoitus. Siinä kohtaa voidaan sanoa, että naisten osalta alkoi kentällä kuohua. Kävi niin, että toiset naisosastojen jäsenistä halusivat olla edelleen itsellisenä, naisyhdistyksistä koostuvan Reservin Aliupseerien Naisten liiton alla ja toiset näkivät asian niin, että maanpuolustushenkiset naiset ja miehet voivat olla yhdessä yhden yhteisen liiton eli Reserviläisliiton alla.

Äänestyksen tulos oli 16/30 puolesta ja 12/30 ei osannut sanoa mielipidettään ja 2/30 Kauhavan osastosta esitti eriävän mielipiteen. Näillä päätöksillä SNMJ:n EP:n piiri muuttui Etelä-Pohjanmaan Reserviläisnaiset -nimiseksi Reserviläisliiton jäsenyhdistykseksi. Reservin Aliupseerien Naisten liitosta tuli puolestaan Suomen Naisten Maanpuolustusjärjestö ry -nimellä toimiva liitto.

Perustamisasiakirjan allekirjoittivat 14 jäsentä eli perustajajäseniä ovat: Raija Nyyssölä, Tarja Myllymäki, Sisko Latva-Teikari, Leena Mäenpää. Ritva Ylitalo, Eila Pimiä, Liisa Pihlaja, Liisa Ilolakso, Elli Lahtinen, Terttu Ala-Hiiro, Marja Liukku, Mailis Sarikka, Kaisa Ilomäki ja Liisa Tuomola.

Yhdistys on Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiiri ry:n jäsenyhdistys ja sen toiminta-alueena on koko reserviläispiirin alue.